Înscrie-te în Sistemul Garanție-Returnare (SGR) până la data de 28 februarie 2023
- Home
- Consultanta de Mediu
- Înscrie-te în Sistemul Garanție-Returnare (SGR)…
În încercarea de a reduce cantitățile de deșeuri de ambalaje care afectează mediul înconjurător, autoritățile în domeniu din țara noastră au demarat un proiect la nivel național, pentru a mobiliza, atât producătorii și comercianții, cât și persoanele fizice să contribuie la o mai bună gestionare a deșeurilor de ambalaje.
Astfel, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, în parteneriat cu asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților au înființat RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. (RetuRO) – care funcționează ca administrator al Sistemului de Garanție-Returnare.
În data de 6 octombrie 2021, Guvernul României a adoptat Hotărârea nr. 1.074, privind stabilirea Sistemului de Garantie-Returnare ce vizează ambalajele primare nereutilizabile pentru băuturi. În urma acesteia, s-a decis aplicarea unei garanții de 50 de bani la fiecare ambalaj de unică folosință pentru băuturi. Așadar, suma respectivă se va recupera pe loc în momentul în care ambalajul folosit va fi returnat în orice punct de colectare (magazine sau spații special amenajate).
1. Țintele anuale de colectare și reciclare
Demersul se adresează producătorilor, importatorilor și comercianților de băuturi ambalate.
Ambalajele la care se face referire sunt ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic și aluminiu, cu volumul cuprins între 0,1 litri și 3 litri.
Demersul are ca scop facilitarea atingerii obiectivelor de colectare și reciclare stabilite la nivel European.
Prin prezenta Hotărâre Guvernamentală se reglementează inclusiv țintele anuale de colectare și reciclare.
Pentru anul 2023, acestea sunt:
- 60% – STICLĂ
- 55% – PET / 22,5% – PLASTIC
- 20% – ALUMINIU
- 50% – ALTE METALE
* Producătorii care intră sub incidența acestei Hotărâri sunt obligați să realizeze următoarele obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR:
- a) 65% sticlă, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2024;
- b) 75% sticlă, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2025;
- c) 85% sticlă, 90% plastic, 90% metal începând cu anul 2026.
Obligațiile care sunt prevăzute în HG 1074/2021.
2. Producătorii sunt obligați:
– să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR în maxim 90 de zile de la desemnarea administratorului, prin intermediul unei notificări semnate electronic, ce conține datele de identificare ale companiei și cantitatea estimativă de ambalaje;
– să încheie contracte cu administratorul SGR, în cel mult 60 de zile de la data înregistrării conform prevederilor art. 3, în vederea îndeplinirii obligațiilor așa cum decurg acestea din prezenta hotărâre;
– să marcheze ambalajele SGR conform prezentei hotărâri;
– să utilizeze pentru raportarea ambalajelor puse pe piața națională, care fac obiectul SGR, programul informatic dezvoltat, gestionat și pus la dispoziție de către administratorul SGR;
– să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR pe tip de material, greutate și volume, precum și evidența garanțiilor percepute aferente;
– să comunice administratorului SGR evidența actualizată prevăzută la lit. d), până la data de 10 a lunii imediat următoare pentru produsele în ambalaje SGR introduse pe piața națională în luna de referință, în formatul și procedura stabilite de administratorul SGR;
– să plătească administratorului SGR valoarea garanției aferente produselor în ambalaje SGR introduse pe piața națională, până în data de 25 a lunii următoare introducerii pe piață a produselor;
– să perceapă de la clienții lor garanția aferentă produselor în ambalajele SGR introduse pe piața națională și achiziționate de către aceștia;
– să plătească administratorului SGR tariful de administrare conform contractului încheiat cu administratorul SGR;
– să informeze consumatorii sau utilizatorii finali, prin transmiterea informației detaliate pe produs, marcă, tip de material, greutate și volum al ambalajului pentru a fi postată pe pagina de internet a administratorului SGR, despre începerea sau încetarea punerii pe piață a unui anumit tip de produs ambalat în ambalaj SGR;
– să permită efectuarea controalelor de către autoritățile competente și să furnizeze acestora documente, informații corecte și complete referitoare la propriile ambalaje care fac obiectul SGR, datele comunicate către administratorul SGR și decontările cu acesta, alte produse ambalate care fac obiectul obligațiilor de mediu.
3. Comercianții sunt obligați:
– să se înregistreze în baza de date gestionată de către administratorul SGR până la data de 28 februarie 2023.
– să transmită administratorului SGR o notificare în format digital cu semnătură electronică simplă sau calificată care să cuprindă cel puțin următoarele:
- datele de identificare, însoțite de copie a certificatului de înregistrare fiscală;
- numele, numărul de telefon și adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate din partea comerciantului în relația cu administratorul SGR;
- adresa și suprafața fiecărei structuri de vânzare (magazin) operate de comerciant ca punct de desfacere;
- adresa și detaliile de acces ale punctului de preluare a ambalajelor returnate și orarul de funcționare al punctului de preluare;
- modalitatea de preluare a ambalajelor returnabile de la deținători: manual sau prin echipamente de preluare;
- numărul de produse în ambalaje SGR comercializate cu amănuntul pe piața națională în anul calendaristic anterior;
- numărul de produse în ambalaje SGR pe care comerciantul anticipează că îl va comercializa în anul calendaristic în care este transmisă notificarea de înregistrare etc.
Comercianții sunt obligați să ofere clarificări și informațiile administratorului SGR în legătură cu notificarea de înregistrare în SGR, în termen de 5 zile lucrătoare de la solicitare.
4. Obligații specifice funcționării SGR
Comercianții sunt obligați:
- să încheie contracte cu administratorul SGR în vederea îndeplinirii obligațiilor ce decurg din prezenta hotărâre, în cel mult 90 de zile de la data înregistrării potrivit prevederilor art. 5;
- să indice distinct valoarea garanției la raft și pe documentele fiscale aferente produsului în ambalaj SGR;
- să plătească valoarea garanției operatorilor economici de la care achiziționează produse ambalate în ambalaje SGR;
- să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR achiziționate de la producători neînregistrați în cadrul administratorului SGR sau de la distribuitori ai acestor producători;
- să nu comercializeze produse ambalate în ambalaje SGR care nu sunt marcate potrivit prevederilor art. 24;
- să încaseze de la clienții lor garanția aferentă produselor în ambalaje SGR;
- să afișeze în cadrul structurilor de vânzare informații adresate consumatorilor sau utilizatorilor finali cu privire la:
- tipurile de produse care fac parte din sistemul de garanție-returnare;
- valoarea garanției;
- posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR în vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României;
- adresa și programul de funcționare ale punctului de returnare operat de comerciant;
- modalitatea de preluare a ambalajelor, manual sau prin echipament automat de preluare;
- modalitățile disponibile de restituire a garanției;
- dreptul celui care returnează ambalajul SGR de a solicita restituirea valorii garanției în numerar, prin voucher sau prin transfer bancar, conform art. 14 alin. (2);
- situațiile de refuz al restituirii garanției;
- să organizeze puncte de returnare, în condițiile prezentei hotărâri;
- să preia în cadrul punctelor de returnare toate ambalajele SGR returnate de consumatori sau utilizatori finali și să restituie acestora valoarea garanției la momentul returnării ambalajelor SGR, în condițiile prezentei hotărâri;
- să protejeze ambalajele SGR preluate în cadrul punctelor de returnare împotriva deteriorării, furtului și a altor situații similare, până la preluarea acestora de către administratorul SGR;
- să permită exclusiv administratorului SGR preluarea ambalajelor SGR de la punctele de returnare, la solicitarea acestuia sau a reprezentantului desemnat al acestuia;
- să utilizeze pentru raportarea ambalajelor care fac obiectul SGR și a garanțiilor aferente acestora, programul informatic pus la dispoziție online de către administratorul SGR;
- să țină evidența numărului total al produselor în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe produse, pentru fiecare structură de vânzare și/sau magazin online pe care le operează, evidența numărului total al ambalajelor SGR care au fost returnate comerciantului de către consumatori sau utilizatori finali, defalcat pe tip de material și volum, precum și evidența garanțiilor plătite, încasate la vânzarea produselor și returnate către consumatori la punctul de returnare, respectiv încasate de la administratorul SGR;
- să permită efectuarea controalelor de către autoritățile competente și să furnizeze acestora documente, informații corecte și complete referitoare la modul de îndeplinire a obligațiilor de către comerciant, precum și documentele justificative primite din partea consumatorilor sau utilizatorilor finali, administratorului SGR, și celorlalți operatori economici din cadrul SGR cu care comerciantul a încheiat contracte;
- să ofere în scris, în termen de maximum 10 zile lucrătoare, clarificări și informațiile solicitate de către administratorul SGR și care sunt în legătură cu îndeplinirea obligațiilor ce decurg din prezenta hotărâre. (…)
5. Excepții de la obligațiile SGR
Există o serie de comercianți care sunt exceptați de la aplicarea măsurilor stabilite prin HG nr. 1074/2021 astfel:
- Cei care fac comerț online sau prin intermediul automatelor nu trebuie să asigure puncte de colectare
- Produselor exportate în sistem duty free sau direct din mijloacele de transport internaționale
- Comercianții HoReCa vor percepe garanţia de la consumatorii finali pentru produsele în ambalaje SGR, consumate în afara structurii de vânzare, şi nu vor percepe garanţia pentru produsele în ambalaje SGR consumate la locul structurii de vânzare. De asemenea deși au obligația organizării punctelor de returnare acestora, nu li se va plăti de către administratorul SGR tariful de gestionare
Garantia nu se va returna daca ambalajul este deteriorat, astfel încât să nu se vadă apartenența la SGR, nu este golit sau nu este returnat în termen de maxim 24 de luni de când produsul respectiv a fost scos de pe piață.
Pentru a parcurge integral conținutul Hotărârii de Guvern nr. 1074/2021, accesați acest link: