Ce modificari aduce O.U.G 50/2019

Ce modificari aduce O.U.G 50/2019 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu și pentru modificarea și completarea Legii nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor și a deșeurilor de ambalaje?
Incepand cu data de 2 iulie 2019 a intrat in vigoare O.U.G 50/2019 , act normativ care aduce schimbari in special in domeniul deseurilor de ambalaje, dar nu numai.
Modificarile/completarile cele mai importante sunt:
- S-a modificat si clarificat pe aceasta cale neconcordanta aparuta ca urmare a modificarilor aduse prin O.U.G 74/2018 si Legea 31/2019 cu privire la obiectivele pe care producatorii trebuie sa le indeplineasca pe zona de ambalaje. Legea 249, Anexa 5 a fost modificata prin O.U.G 50/2019, astfel:
Nr. crt. | Obiectiv | Pentru perioada 2019-2022 (inclusiv) | Anul 2023 | Anul 2024 | Începând cu anul 2025 |
1. | Obiectiv global de valorificare | 60 | 65 | 65 | 70 |
2. | Obiectiv global de reciclare | 55 | 60 | 60 | 65 |
3. | Obiectiv de reciclare hârtie-carton | 60 | 65 | 70 | 75 |
4. | Obiectiv de reciclare materiale plastice (inclusiv PET) | 22,5 | 35 | 40 | 50 |
5. | Obiectiv de reciclare sticlă | 60 | 65 | 65 | 70 |
6. | Obiectiv de reciclare metal | 50 | 60 | 65 | 70 |
7. | Obiectiv de reciclare aluminiu | 20 | 30 | 40 | 50 |
8. | Obiectiv de reciclare lemn | 15 | 20 | 20 | 25 |
Prin O.U.G 50/2019 s-a modificat Anexa nr. 3 din O.U.G 196/2005 si anume:
Anul | Hartie carton | Plastic | Sticla | Metal | Aluminiu | Lemn | Total | |
PET | ||||||||
2019-2020 | 60 | 55 | 60 | 50 | 20 | 15 | 55 | 22,5 |
2023 | 65 | 57 | 65 | 60 | 30 | 20 | 60 | 35 |
2024 | 70 | 60 | 65 | 65 | 40 | 20 | 60 | 40 |
Incepand cu 2025 | 75 | 65 | 70 | 70 | 50 | 25 | 65 | 50 |
Intre Anexa nr. 5 din Legea 249/2015 si Anexa nr. 3 din O.U.G 196/2005 se observa o diferenta la obiectivul pentru PET, in Anexa nr.5 la Legea 249/2015 obiectivul pentru plastic include si PET-ul, pe cand in Anexa nr. 3 din O.U.G 196/2005, obiectivul pentru PET este distinct (plastic din care PET).
Din cele doua anexe reiese ca obiectivul pentru Aluminiu nu se mai calculeaza raportat la total metal, ci este separat.
- OIREP-urile sunt obligate „să mențină în fiecare an de activitate cel puțin cantitatea de 000 tone de ambalaje introdusă pe piață de către acționari în anul precedent” conform Art. 16 alineatul (9), litera a¹), nou introdusa prin OUG 50/2019;
- Legea 249/2015, Art 26 alin. (3) se modifica in sensul ca stabileste ca retragerea licentei de operare a unui OIREP sa se faca conform unei „grilei stabilite prin ordinul stipulat la art. 16 alin. (6), iar retragerea devine efectivă la data comunicării ei”. Neexistand prevazuta in prezent „o grila” in Ordinul 1362/2018, se deduce faptul ca Ordinul respectiv urmeaza sa sufere modificari pentru armonizarea legislativa.
- Se introduce un nou alin. la Art 26, alin. (3¹) care prevede ca „nu constituie motiv de retragere a licenței de operare situația în care operatorii economici prevăzuți la art. 16 alin. (5) lit. b) [OIREP] înregistrează obligații fiscale restante la bugetul Fondului pentru mediu.”
- U.G 196/2005, Cap. III, Art 9, (1) a) se modifica in sensul ca taxa de 3% retinuta prin stopaj la sursa pentru deseurile metalice feroase si neferoase se inlocuieste cu „o contribuție de 2% din veniturile realizate din vânzarea deșeurilor, obținute de către deținătorul deșeurilor, persoană fizică sau juridică. Sumele se rețin la sursă de către operatorii economici care desfășoară activități de colectare și/sau valorificare a deșeurilor, care au obligația să le vireze la Fondul pentru mediu;”
- Valoarea ecotaxei se modifica si va avea valoarea de 15 lei/bucata in loc de 0.1 lei/bucata si se aplica „tuturor pungilor de transport, cu excepția celor fabricate din materialele care respectă cerințele SR EN 13432:2002” (OUG 196/2005, Cap. III, Art 9, (1) q) Atentie! Anterior se aplica pentru „pungile și sacoșele pentru cumpărături, cu mâner integrat sau aplicat”, acum se aplica pentru toate pungile de transport, cu sau fara maner si nebiodegradabile (care nu pot fi transformate in compost).
(3) Caracteristicile tehnice de identificare a pungilor de transport fabricate din materialele care respectă cerințele SR EN 13432:2002, pentru care nu se aplică ecotaxa prevăzută la art. 9 alin. (1) lit. q) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 196/2005, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările și completările ulterioare, sunt aprobate prin ordin al ministrului autorității publice centrale pentru protecția mediului, în termen de 30 de zile de la publicarea prezentei ordonanțe de urgență.
- OUG 196/2005, Art III, Cap 10 (1) precizeaza ca „În cazul utilizării de către operatorii economici a deșeurilor industriale reciclabile, ca materii prime secundare, în proporție de cel puțin 50%, sumele stabilite la art. 9 alin. (1) lit. b) nu se plătesc”, mai precis „taxele pentru emisiile de poluanți în atmosferă, datorate de operatorii economici deținători de surse staționare a căror utilizare afectează factorii de mediu, în cuantumul prevăzut în anexa nr. 1” la OUG 196/2005;
- OUG 196, Cap III, Art.9 (1) a fost completat cu litera v¹ care stabileste o noua obligatie si anume: „contribuția de 2 lei/kg datorată de operatorii economici care desfășoară activități de colectare/valorificare/salubrizare și raportează deșeuri pentru contribuabilii prevăzuți la lit. v) și y), pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri de ambalaje, deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE), baterii, anvelope uzate, declarate ca fiind gestionate, și cantitățile de deșeuri constatate de Administrația Fondului pentru Mediu”; Practic colectorii autorizati care nu atesta corect trasabilitatea deseurilor pana la reciclare, vor plati 2 lei/kg catre Administratia Fondului pentru Mediu. Pentru deseuri de ambalaje si anvelope este corect deoarece pentru contribuabil este tot 2 lei/kg, dar pentru deseuri de echipamente electrice si electronice si baterii si acumulatori contributia este de 4 lei/kg, respectiv 20 lei/kg pentru echipamente de iluminat.
- In plus, conform OUG 196/2005, „Art.10, (35 ) Operatorii economici prevăzuți la art. 9 alin. (1) lit. v1) sunt obligați să declare semestrial, până la data de 25 a lunii următoare semestrului de raportare, cantitățile de deșeuri de ambalaje, DEEE, baterii, anvelope uzate, declarate ca fiind gestionate pentru contribuabilii prevăzuți la lit. v) și y)”.
- Prin OUG 50/2019, apare un soft pe care „Administrația Fondului pentru Mediu il pune la dispoziția utilizatorilor, în mod gratuit, sistemul informatic de asigurare a trasabilității deșeurilor (SIATD), în vederea monitorizării și verificării corectitudinii tranzacțiilor cu deșeuri de ambalaje în sistemul răspunderii extinse a producătorului. Aplicația informatică SIATD se utilizează de către organizațiile care implementează răspunderea extinsă a producătorului (OIREP) și de către persoanele juridice care gestionează deșeuri de ambalaje ale căror costuri nete și/sau costuri de colectare/valorificare/sortare/raportare sunt finanțate de către OIREP.”
„Instrucțiunile de utilizare a aplicației informatice SIATD se aprobă prin ordinul ministrului autorității publice centrale pentru protecția mediului, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.”
Utilizarea acestui soft este obligatorie, in caz contrar, amenda este de 80.000-100.000 lei.