In data de 19 Iulie 2018 a intrat in vigoare O.U.G. 74/2018, act normativ care modifica substantial Legea 211/2011 privind regimul deseurilor si Legea 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, producand impact pentru toti participantii directi si indirecti in gestionarea deseurilor.
Principalele modificari sunt:
- PENTRU PRODUCATORI
· Incepand cu 31 Martie 2019 se instituie de fiecare producator o garantie de 0.5 lei/bucata pe ambalajele primare reutilizabile (Art V, pct 2.2). Garantia se achita in cazul in care “beneficiarii nu deţin cantităţile de ambalaje necesare efectuării schimbului” (Art V, pct 2 (1))
- Operatorii economici care pun pe piata produse in ambalaje reutilizabile trebuie “să organizeze preluarea ambalajelor reutilizabile astfel încât să realizeze, începând cu anul 2019, un procentaj de returnare de minimum 90%”. (Art V, pct 2.4 b)
- Până la data de 1 ianuarie 2021 se va stabili prin Hotarare de Guvern, “un sistem de garanţie-returnare care să se aplice pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l şi 3 l inclusiv, utilizate pentru a face disponibile pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel.” (Art V, pct 2.5)
- Incepând cu data de 1 ianuarie 2020 operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produse ambalate sunt obligaţi să aibă 5% ambalaje reutilizabile din totalul ambalajelor puse pe piata nationala (inclusiv ambalajele inchiriate), “dar nu mai puţin decât procentajul mediu realizat în perioada 2018-2019 şi să crească acest procentaj cu 5%, anual, până în anul 2025 inclusiv.“(Art V, pct. 3)
- Incepand cu 1 ianuarie 2019 obiectivele minime si obiectivele globale de reciclare si valorificare ce trebuie indeplinite, se majoreaza, in timp ce obiectivul minim distinct pentru PET dispare. Noile obiective sunt listate in Anexa 3, mai jos.
ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 5 la Legea nr. 249/2015)
Valorile minime ale obiectivelor de valorificare* și, respectiv, reciclare a deșeurilor de ambalaje
* Includ și incinerarea în instalații de incinerare cu valorificare de energie
Obiectiv | Procent¹ (%) actual | Procent (%) din 2019 | |
Obiectiv global de valorificare | 60 | 65 | |
Obiectiv global de reciclare | 55 | 60 | |
Obiectiv de reciclare hârtie – carton | 60 | 70 | |
Obiectiv de reciclare materiale plastice | 22.5 | 45 | |
Obiectiv de reciclare PET | 55 | NA | |
Obiectiv de reciclare sticlă | 60 | 65 | |
Obiectiv de reciclare oţel | 50 | 70 | |
Obiectiv de reciclare aluminiu | 21 | 30 | |
Obiectiv de reciclare lemn | 15 | 50 |
[1] Inserat pentru comparabilitate; nu apare in cuprinsul OUG 74/2018
- Definitia introducerii pe piata nationala a produselor ambalate se modifica, eliminandu-se precizarea ca “Produsele fabricate pentru un distribuitor sau importator care îşi aplică denumirea, marca sau un alt semn distinctiv pe produs se consideră a fi introduse pe piaţa naţională de către acesta.” (Anexa nr. 2 din Ordonanta, litera r, definitia “introducerii pe piata nationala”)
- Realizarea obiectivelor de reciclare si valorificare a deseurilor de ambalaje in mod individual va fi admisibila doar “cu ambalajele proprii”, doar daca producatorul detine ambalaje si nu cu ambalaje achizitionate prin colectori, “libere de sarcina” (Art V 5 (5) a))
- PENTRU COMERCIANTI:
- Cu privire la ambalajele reutilizabile, operatorii economici care comercializeaza cu amanuntul produse ambalate in ambalaje reutilizabile au urmatoarele responsabilitati: sa informeze consumatorii asupra garantiei si sistemului de preluare, sa primeasca ambalajele de la acestia, sa returneze garantia baneasca consumatorilor, pentru ambalajele “corespunzatoare pentru a fi reutilizate” (Art. V.4)
- Cu privire la ambalajele reutilizabile, operatorii economici care comercializeaza cu amanuntul produse ambalate in ambalaje reutilizabile in structuri de vanzare medie si mare au urmatoarele responsabilitati, pe langa cele prevazute anterior: sa puna la dispozitia clientilor de a alege produse in ambalaje reutilizabile si sa organizeze in cadrul zonei de vanzare sau in zona “imediat invecinata” infrastructura de preluare ambalaje reutilizabile si returnare a garantiei pentru acestea Art V.7 (2)
- PENTRU ORGANIZATIILE DE TRANSFER DE RESPONSABILITATE:
- Conditiile de licentiere ale organizatiilor de transfer de responsabilitate s-au modificat, introducandu-se doua conditii esentiale:
- sa aiba actionari care, cumulat, au pus pe piata nationala in anul 2018 000 tone de ambalaje
- sa depuna o garantie financiara in favoarea AFM in valoare de 000.000 lei care va fi executata de catre Administratia Fondului pentru Mediu “ca urmare a neachitării la scadenţă de către debitori a obligaţiilor fiscale” in cazul neindeplinirii obiectivelor de reciclare si valorificare prin incinerare cu recuperare de energie (Art 5.5 (8))
- Art I.2 (7): Producătorii sau organizaţiile care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii minime:
- a) să desfăşoare activitatea, cel puţin la nivelul unui judeţ, în mediul urban şi rural, fără a se limita la localităţile acoperite de serviciul de salubrizare;
- b) să gestioneze o gamă de produse şi materiale bine definite, cu precizarea tipurilor de deşeuri gestionate;
- c) să asigure o disponibilitate corespunzătoare de sisteme de colectare în aria geografică în care îşi desfăşoară activitatea;
- d) să aibă resursele financiare sau, după caz, financiare şi operaţionale pentru îndeplinirea obligaţiilor potrivit răspunderii extinse a producătorilor;
- e) să instituie un mecanism de audit intern, după caz, completat cu un audit independent pentru evaluarea:
(i) managementului financiar, inclusiv conformarea cu prevederile referitoare la costuri;
(ii) calităţii datelor raportate, inclusiv cerinţele Regulamentului (CE) nr. 1.013/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2006 privind transferurile de deşeuri, cu modificările ulterioare;
- f) să facă publice informaţiile privind îndeplinirea obiectivelor prevăzute la alin. (5) lit. b);
- g) în cazul organizaţiilor care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorului să facă publice informaţiile privind:
(i) acţionarii/asociaţii şi membrii;
(ii) contribuţiile/tarifele plătite de producători pe unitatea de produs sau pe tona de produs introdus pe piaţa naţională;
(iii) procedura de selectare a operatorilor economici care gestionează deşeurile respective.
Asadar, organizatiile de transfer de responsabilitate pe ambalaje trebuie sa:
- gestioneze din primul an de functionare o cantitate de minim 10.000 de tone
- isi stabileasca strategii pe doua fluxuri distincte (deseu de ambalaj de la populatie si deseu de ambalaj din industrie si comert) insemnand doua strategii diferite si doua tipuri de tarife
- preia toti producatorii care solicita preluarea de responsabilitate si toate tipurile de materiale si cantitatile acestora
Alte elemente noi introduse prin Ordonanta cu privire la managementul deseurilor de ambalaje:
- Autoritatea publica centrala va asigura transparenta si corectitudinea in stablilirea costurilor de gestionare a deseurilor de ambalaje
- UAT-urile au dreptul sa solicite OTR-urilor acoperirea costurilor de gestionare pentru deşeurile municipale care fac obiectul răspunderii extinse a producătorului si sa solicite OTR-urilor bani pentru desfasurarea campaniilor de informare
- PENTRU UNITATILE ADMINISTRATIV-TERITORIALE:
Art V.7 (5) Unităţile administrativ-teritoriale/subdiviziunile administrativ- teritoriale ale municipiilor au obligaţia:
- a) să organizeze, să gestioneze şi să coordoneze, personal sau prin mandatarea asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, activitatea de valorificare materială şi energetică a fluxului de deşeuri de ambalaje din deşeurile municipale împreună cu deşeurile municipale din aceleaşi materiale;
- b) să solicite organizaţiilor prevăzute la art. 16 alin. (5) lit. b) sumele şi să stabilească modalitatea de plată pentru desfăşurarea campaniilor prevăzute la art. 21 alin. (1);
- c) să stabilească modalitatea concretă de comercializare a deşeurilor cu valoare de piaţă şi modalitatea de acoperire a costurilor pentru serviciile de colectare şi transport, stocare temporară şi sortare, prestate de către operatorul/operatorii de salubrizare în funcţie de contravaloarea materiilor prime secundare vândute şi costurile nete pentru gestionarea deşeurilor de ambalaje din deşeurile municipale;
- d) să asigure informarea locuitorilor, prin postare pe site-ul propriu sau printr-o altă formă de comunicare, asupra sistemului de gestionare a deşeurilor de ambalaje din cadrul localităţilor.
In textul Ordonantei se introduc noi definitii, dupa cum urmeaza:
deşeuri de ambalaje din comerţ şi industrie = toate ambalajele secundare, ambalajele pentru transport şi ambalajele primare ale produselor destinate utilizării exclusiv de către operatori economici, care, ca natură şi compoziţie nu sunt similare cu deşeurile menajere;
deşeurile municipale =
- a) deşeuri amestecate şi deşeuri colectate separat de la gospodării, inclusiv hârtia şi cartonul, sticla, metalele, materialele plastice, biodeşeurile, lemnul, textilele, ambalajele, deşeurile de echipamente electrice şi electronice, deşeurile de baterii şi acumulatori şi deşeurile voluminoase, inclusiv saltelele şi mobila;
- b) deşeuri amestecate şi deşeuri colectate separat din alte surse în cazul în care deşeurile respective sunt similare ca natură şi compoziţie cu deşeurile menajere.
Din obligatiile mentionate la Art V.7 (5), coroborate cu cele doua definitii, reiese ca se doreste impartirea deseurilor de ambalaje pe doua fluxuri distincte, ambalaje din deseuri municipale si ambalaje din industrie si comert, prima categorie fiind gestionata de autoritati prin delegarea acestei obligatii firmelor de salubritate.
Taxa la depozitare prevazuta in Ordonanta de Urgenta 196/2005 a fost inlocuita de o “contributie pentru economie circulara”, in valoare de 30 lei/tona in 2019 si 80 lei/tona incepand cu 2020. Taxa la depozitare era prevazuta ca fiind 80 lei/tona din 2019 si 120 lei/tona incepand cu 2020.
Aceasta taxa este stabilita de catre autoritati in sarcina operatorilor de salubritate “pentru cantităţile de deşeuri municipale destinate a fi depozitate care depăşesc cantităţile corespunzătoare indicatorilor de performanţă prevăzuţi în contracte. “
ANEXA Nr. 5
(Anexa nr. 2 la la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005)
Valoarea contribuţiei pentru economie circulară pentru deşeurile municipale destinate a fi eliminate prin depozitare
Anul | Valoarea contribuţiei pentru economia circulară (lei/tonă) | |
2019 | 30 | |
Începând cu anul 2020 | 80 |